Inskränkningar i det sociala skyddsnätet, trots välfyllda lador

Samtidigt som vår kommun gick 100 miljoner plus förra året, har det nya borgerliga styret siktat in sig på det sociala skyddsnätet i kommunen, bland annat genom  att  höja taxor för de svagaste.

På Kommunstyrelsens möte den 6 mars var det i stort sett bara Vänsterpartiet som reserverade sig i de olika ärendena. Socialdemokraterna var tysta, liksom MP. Vänsterpartiet anser att taxorna och avgiftshöjningarna föreslagna av socialnämnden slår allra hårdast mot dem redan har det tufft, och att de därför är oskäliga. Det är hutlöst att höja avgiften med 270 kr i månaden för dem som är hänvisade att beställa alla sina matlådor genom hemtjänsten. Samma sak gäller  “indexjusteringen” av avgiften till Familjerådgivningen. Den höjs 100% från 125 kr till 250 kr per samtal! Det är barnen i de mest utsatta familjerna som får betala priset för denna höjning.

Kommunstyrelsesammanträdet såg heller inte rättviseaspekten i den motion som Vänsterpartiet har lagt fram om gratis mensskydd till ungdomar i grund- och gymnasieskolan.

Iden bakom motionen kommer från Österåkers kommun, som har haft fria mensskydd på försök under ett år. Resultatet har varit positivt. Flickor har genom att få gå till skolsköterskan   eller ungdomsmottagningen kunnat etablera en förtroendefull relation till vuxenenvärlden i denna hyshiga fråga. Man har genom projektet kunna knyta flickor från 10 års åldern till sig. Flickorna har givits en möjlighet att prata om smärta och andra problem kopplat till mens, men samtidigt fått prata om kroppen eller andra funderingar. Detta har också hjälpt de flickor som har föräldrar med invandrarbakgrund att få en naturlig kontakt med dessa delar i det svenska samhället.

Socialnämnden menar dock – efter att ha tagit till i ordentligt i sin beräkning, att  detta skulle bli för kostsamt och att ungdomsmottagningen i Upplands-Bro, redan “ fångar upp denna målgrupp när de genomför sin uppsökande verksamhet samt sina besök på kommunens skolor ”.

Socialnämnden menar att kostnaden för detta projekt blir
900  000 kr/år, beräknat på att vi i kommunen har 750 flickor i den berörda åldern, en summa som partiets förtroendevalda  i Kommunstyrelsen, Kerstin Åkare, menade skulle räcka “ till menskydd i tre år ”.

Nej, flickor får inte kosta pengar! Bättre då att man lägger pengarna på hög i fondkonton, pengar som man riskerar att förlora när börsen går ner.

Fryshuset och deras arbete med ungdomar på glid i kommunen, är mycket bra, men det behövs naturligtvis mer resurser i ett område där den sociala oron är stigande och där 47% av befolkningen lever i fattigdom.  Vänsterpartiet lade redan 2017 in en motion om att fyra fältssistenter “ permanent ska arbeta med målgruppen ungdomar som har svårigheter i skolan och låga förhoppningar om att skapa sig en framtid.”

Det nya styret avfärdade också denna motion med att man nu har “tillräckligt med trygghetsskapande åtgärder för den målgrupp som avses få stöd och vägledning i motionen”. En kommentar som vi gärna för fram i ljuset mot bakgrund av dödsskjutningarna i Bro för två veckor sedan.

Ytterligare en motion om byggandet i Bro flaggad av V fick stryka på foten.  Vänsterpartiet anser att kommunen kan göra mycket mer än vad den gjorts hittills när det gäl
ler  bost
äder åt alla våra invånare. Kommunledningskontoret anser att det mesta vi föreslår är sådant som man redan arbetar med. Men vi ser inga tecken på att bostadsbeståndet blivit bättre i vår kommun som växer så det knakar befolkningsmässigt. Det nyproducerade innebär sällan en  realistisk kostnad för de unga..

Vi ser inte heller att nya bostadsområden planeras med social omsorg. Vi ser inte åtgärderna som skulle kunna bidra till en mer balanserad och blandad befolkningsstruktur. Segregationen  börjar också på allvar, oroa och besvära också den borgerliga sidans väljare.

Så 2018 gick Upplands-Bro kommun med en “vinst” på 101 miljoner kronor.
Visst kunde vi ha använt en större del av denna summa till att få ett samhälle för alla? Bygg hyresettor till våra ungdomar, så att även barn till de som inte har föräldrar som har stor plånbok kan flytta hemifrån.