Kommunfullmäktige 190207

Vid onsdagens Kommunfullmäktige i Upplands-Bro hamnade Vänsterpartiet i blickpunkten, då gruppledaren, Kerstin Åkare satte strålkastarljus på den orimligt långa handläggningstiden för Medborgarförslag. Det finns 35 st obesvarade Medborgarförslag, varav ett är  så gammalt som från 2015!

Kerstin Åkare  knöt an till hanteringen av Medborgarförslaget  “Att  stoppa försäljningen av Villa Skoga”. och att det inte hade blivit besvarat i tid.    Medan den nuvarande Kommunstyrelsen ansåg att förslaget redan var besvarat genom “Tjänsteskrivelse den 7 december 2018”,  menade Vänsterpartiet “att det nu är besvarat, eftersom huset redan är sålt. Den långsamma hanteringen medförde att fullmäktige inte hann ta ställning till det i tid.“

Fredrik Kjos (M), ordförande för Kommunstyrelsen, tackade för synpunkterna som kommit från från Vänsterpartiet.  Han sa sig också tycka att det är viktigt med “Medborgarförslagen”, och tillade att max ska behöva det behöva ta ett år att få ett svar. Då gäller det bara att man tar tag i den biten, så att demokratin fungerar. Vänsterpartiet förklarade att risken med medborgarförslag som inte besvaras inom rimlig tid är att de leder till en känsla av att politikerna inte bryr sig och på sikt till politikerförakt.

Vänsterpartiet och Kerstin Åkare kunde också känna sig nöjda, då Liberalerna och Moderaterna hade lagt fram varsin motion om handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck 2017. Detta var dock en nygammal motion som Kerstin Åkare hade lagt fram redan för sex  år tidigare. Förslaget som bla annat går ut på att skapa tryggheten för de kvinnor och flickor i kommunen, som utsätts för patriarkala maktstrukturer – ansågs som helt oviktigt då. Men nu kunde fullmäktige efter att ha tänkt i nästan 10 år  äntligen fatta beslut.