Alliansen privatiserar till varje pris!

I höstas kom Alliansen med det förslag som vi väntat på men som vi inte ville ha. De skulle provatisera äldreomsorgen på Hagtorp i Tibble. Den nyaste och fräschaste enheten där kommunen precis arbetat upp en fungerande verksamhet. Se kom Carema-skandalen och Alliansen fick kalla fötter och gjorde paus i upphandlingsprocessen. MEN nu är de på gång igen.
Planerna är att det ska vara klart lagom till sommaren. Så det finns all anledning till oro.

Sen kunde vi läsa i tidigen Dagens Samhälle att Upplands-Bro är den kommun i landet som har i särklass absolut lägst bemanning inom äldreomsorgen. Det är definitivt en rankinglista som vi inte vill toppa. Tidningen skrev också att det privata äldreboendena i allmänhet har en lägre personaltäthet än de kommunala.

När vänsterpartiet ställde frågor om det fick vi veta att siffrorna inte alls stämmer. Eftersom även servicehuset fanns med i beräkningarna. Ett svar som snarare förbryllar än förtydligar eftersom förvaltigschefen för Socialtjänsten även sa att säkert flera kommuner gjort samma felräkning. Det vi i alla fall kan vara säkra på är att bemanninge inom äldreomsorgen är oförskämt låg i vår kommun.

Efter en insändare om det fick vi kontakt med en sjuksköterska som jobbar på nätterna inom äldreomsorgen.

-Åh, äntligen någon som talar om förhållandena inom äldreomsorgen, sa hon. Vi är på väg mot en ättestupa.

-Vet du om att de tänker ersätta alla nattsjuksköterskor med ett bemanningsföretag?

Det visste vi i V igenting om. Och det verkar som att sossara och mp inte heller visste något.

På kommunfullmäktige de 22 mars (finns att se på kommunens hemsida) försökte Vänsterpartiet diskutera nattsjuksköterskorna. Tyvärr möttes vi av en arrogant nämnd-ordförande som inte ville eller inte kunde svara på fårgorna. Hela sammanträdet spårade ut eftersom oppositione hela tiden fick väcka s.k. ordningsfrågor för att på peka att diskussionsnivån ska hållas på en respektabel nivå.

Det betyder alltså att vi inte fick några svar på frågorna om hur de tänker sig kring att lägga ut nattsjuksköterskornas jobb på ett bemanningsföretag.

Men vi vet ju vad det handlar om ändå! Det är ju privatiserigar till varje pris!

Ändamålet helgar medlen då behöver inte oppositionen veta något.