Klasspolitik

Undrar du vad som menas med klasspolitik? På kommunfullmäktige i torsdags, den 17 februari, fick vi en lektion i ämnet. Diskussionen mellan alliansen och den röd-gröna oppositionen handlade om var och hur kommunen skulle bygga nya bostäder i Bro. Skulle man, som alliansen vill, bygga villor vid Mälarens strand, långt från Bro centrum, eller skulle man bygga hyreslägenheter och bostadsrätter centralt i Bro stationsområde, vilket de röd-gröna föreslog?

Ja, vilka skulle ha råd att bo i de tjusiga villorna där borta vid Mälarstranden? Där måste man ha pengar, pengar att köpa hus, pengar att hålla sig med minst ett par bilar, samt yrken med stor frihet och tid att skjutsa sina barn till skolor och andra aktiviteter.

Var ska då vi andra bo, vi som inte har gott om pengar, vi som inte har råd med bilar, eller våra ungdomar som vill flytta hemifrån, och våra äldre, som behöver en lägenhet i bekväm närhet till kollektivtrafik och affärer? Naturligtvis i närheten av centrum och pendelstationen, och naturligtvis i hyres- och bostadsrätter som vi har råd med. Men Nej – sa alliansens företrädare – vem i hela världen skulle väl vilja bo där?

Alliansen vann omröstningen. Och nu vet vi, om vi inte visste det förr, vilka människor alliansen bryr sig om, och vilka de struntar i.

Annelies Lindblom