Kerstins anförande i KF den 16 dec 2010 i budgetdebatten

Jag vill börja med att lägga på en foto som jag tog förra veckan utanför regeringkansliet Rosenbad. Ett Halofenomen som jag är väldigt glad att jag fick möjlighet att fotografera.

Eftersom Stefansson från kd. Inledde sitt anförande med att säga att Vänstern inte vill ha någon förändring vill jag börja med att läs upp det som jag kallar Högerns Nej-lista:

• 1918 Högern säger nej till allmän rösträtt.
  • 1921 Högern säger nej till avskaffandet av dödsstraffet.
  • 1923 Högern säger nej till 8 timmars arbetsdag ? (igen.)
  • 1941 Högern säger nej till sänkt rösträttsålder.
  • 1947 Högern säger nej till allmän sjukförsäkring.
  • 1959 Högern säger nej till allmän tjänstepension (ATP).
  • 1963 Högern säger nej till fyra veckors semester.
  • 1973 Högern säger nej till lagen om anställningsskydd.
  • 1976 Högern säger nej till fem veckors semester.
  • 2006 Högern säger nej till höjning av barnbidraget.
  • 2006 Högern säger ja till sänkt sjukersättning.

De kan tydligen säga ja till någonting i alla fall….

Onsdagen den 8 december kunde vi alltså se ett halofenomen i Stockholm en sk. Vädersol. Förr i tiden ansåg man att att en vädersol varslade om ondska och otider. Och då kan man ju undra om det var det som Vädersolen förutspådde. Jag är inte särskilt benägen att tro på skrock. MEN om det var ett dåligt omen och förutspådde otider så handlade det nog om det ELÄNDE som väntar oss med ytterligare FYRA år med en borgerlig regering.

Vi har redan sett flera exempel på vad regeringens politik leder till. Vi minns Annika som var aktuell i valrörelsen. Hon är svårt sjuk och var utförsäkrad och skulle söka jobb.
I förra veckan läste jag om en man som är blind, rullstolsburen och behöver dialys 3 – 4 ggr i veckan – han skulle söka jobba!!
Det är Alliansens samhälle!

Den huvudsakliga skiljelinjen mellan Vänsterpartiets budgetförslag och Alliansens föslag – förutom att de har siffror med i sitt föslag – är att Vänsterpartiet verkar för en utvecklad välfärd utan vinstintressen medan de verkar för privatiseringar till varje pris. När man läser Alliansens budgetförslag kan man se att

De talar om bra service och valfrihet:

Många människor i dagens Sverige och ett antal i Upplands-Bro har ett val som handlar om läkarvård idag eller mat nästa vecka. Eller så har de valet mellan hyran och tandläkaren.

Det är Alliansens samhälle!

De talar också om kvalitet på utbildning och omsorg:

Hur ska vi kunna garantera kvalitet när verksamheten lagts ut på ett företag som har vinst som intresse? Om det blir vinst i verksamheten i en skola eller på ett äldreboende så ha pengarna använts på fel sätt.

Det talar också om att erbjuda attraktiva boenden:

I uplands Bro har vi många bostadsrätter men inte tillräckligt med hyresrätter. Våra ungdomar kan inte flytta hemifrån. Därför ska vi satsa på att bygga hyresrätter inte sälja ut Upplands-Brohus till bostadsrätter.

Ledorden för Vänsterpartiet är Solidaritet, Jämlikhet och Rättvisa och därför vill vi att

· Upplands-Bro kommun ska sträva efter ständig utveckling med en planering som är socialt, miljömässigt och kommunalekonomiskt ansvarsfullt.
· Upplands-Brohus ska utvecklas i kommunal ägo.
· Upplands-Bro kommun ska vara en föregångare i jämställdhetsarbetet.
· Inrätta medborgarkontor, både i Kungsängen och i Bro.
· Utveckla den kommunala demokratin bl.a. genom att ha öppna nämndmöten.

Vänsterpartiet kommer aldrig att ställa sig bakom en budget som förordar att kommunal verksamhet läggs ut på privata företag. Välfärden bevaras bäst genom att verksamheterna utvecklas i kommunal regi, där eventuell vinst går tillbaka till verksamhetens utveckling.

I privat välfärdsverksamhet hamnar eventuellt överskott som privat vinst medan ev. underskott leder till nedskärningar som missgynnar kommunens medborgare. Därför ska ingen ytterligare kommunal verksamhet läggas ut för upphandling. I stället ska de nu gällande kontrakten med privata entreprenörer inom kommunens ansvarsområden inte förnyas utan avslutas så att verksamheten kan återföra i kommunal regi.

Därmed yrkar jag bifall till Vänsterpartiets Budgetförslag.