• Bygg hyreslägen...

Bygg hyreslägenheter nu i Upplands-Bro

Det borgerliga styret i Upplands-Bro kommun vill omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Vänsterpartiet menar att kommunen måste satsa på hyresrätter som folk har råd att bo i. Särskilt ser vi att våra ungdomar behöver lägenheter att hyra för att kunna flytta hemifrån.

Men bostadsbolaget Upplands-Brohus har fått i uppdrag att undersöka vilka bostadsområden i kommunen som kan vara möjliga att ombilda till bostadsrätter.

En rapport till Upplands-Brohus styrelse pekar ut bostäder i Råbyområdet som ses som de mest lämpade, av kommunens bostadsbestånd, att säljas ut till bostadsrätter.Enligt rapporten “Utvecklingsprogram för social hållbarhet i Bro” som presenterades på kommunstyrelsen under hösten 2018 är Råby ett område där kommunens ekonomiskt  svagaste befolkning bor. Där bor många som inte har arbete, har låg köpkraft, har högt antal sjukdagar och har nästan ingen eftergymnasial utbildning. Där vill nu det politiska styret sälja ut lägenheterna.

Men det är högst osannolikt att de som bor i Råby kommer att kunna få de banklån som behövs för att kunna köpa rätten till sin lägenhet.

Vänsterpartiet  är av åsikten att alla i vårt land, oavsett stark eller svag ekonomi, har rätt till en bostad.  Vi tror inte att någon blir lyckligare med ett privat ägande.

Därför motsätter vi oss med det bestämdaste att denna utförsäljning genomförs!

Bygg flera hyresrätter!